در این پژوهش به صورت نمادین نام داماد «فرهاد» و نام عروس «شیرین» انتخاب شده است.
در آیین زرتشتی چون رهایی اختیاری نیست، به این جهت برای زناشویی مهریه ای قید نمیشود.
دختر در شانزده سالگی و پسر در هجده سالگی میتواند با رضایت اولیای خود ازدواج کند.
در آیین زرتشت مانعی برای ازدواج با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد.
در آیین زرتشت مرد و زن فقط یک همسر همزمان میتوانند داشته باشند.
در آیین زرتشت ازدواج به پنج گونه انجام می گیرد:
ازدواج در آیین بودایی ساده است و رسم و رسوم خاصی ندارد. تنها نکته ای که از زبان بودا در مورد ازدواج شنیده شده است همانا لزوم برابری زن و مرد و احترام دوطرفه زوجین در زندگی زناشویی است.
در آیین بودا مانعی برای ازدواج با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد.
زوجها بعد از اتمام نیایش، از کاسهی آبی که در طول مدّت نیایش روبهروی مجسمهی بودا قرار دارد کمی مینوشند و مابقی را راهب به گلبرگهای گل آغشته میکند و بر سر آنها و مهمانها میپاشد. در پایان، عروس و داماد به پند و اندرزهای راهب دیگری در باب ازدواج و لزوم مسئولیت پذیری، پاکدامنی و ایمان گوش فرا می دهند.
از دیدگاه یهودیان ازدواج به معنای کمال انسانی میباشد و چنان که در کتاب پیدایش آمده است که “مرد، پدر و مادر خویش را رها کرده و به زن خویش می پیوندد و یک تن حساب می شود”. از این رو گفته شده است که زن و مرد مجرد کامل نیستند و ازدواج تنها راهیست که میتواند آنان را کامل کند.
در این عقد شخص سوّمی به نام خاخام حضور دارد که متن عقد را میخواند.
در آیین یهود همیشه ازدواج با دیگر ادیان مسأله بوده است.
در آیین یهود مرد میتواند چند زن بگیرد.
ازدواج یهودیان دارای سه رکن اساسی میباشد:
درنزد مسیحیان ازدواج و تأهّل از ارزش دینی بعنوان یکی از هفت شعار در دین مسیح ، برخوردار است، ولی اصل و تأکید آنان بر تجرد است. مسیحیان بر تجرد به مثابه آرمانی والا، به خصوص از آن جهت که عیسی ازدواج نکرده ،تأکید دارند. در صورتی که شخص مرتکب رابطه نامشروع نشود.
نزد مسیحیان ازدواج حتماً باید دائمی باشد و قابل انقطاع نیست.
آنان طلاق را به رسمیت نمی شناسند و هر فردی حق دارد تنها یک بار ازدواج کند، نه بیش تر.
در آیین مسیحیت مانعی برای ازدواج با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد.
در مسیحیت عروس و داماد آزاد هستند متن سوگند و پیمان ازدواج خود را خودشان بنویسند از این رو این متن بر اساس سلیقه انتخاب می شود. اما در زیر 3 نمونه متن که از همه رایج تر هستند آورده شده است:
در آیین اسلام خطبه و صیغهای فقط جهت محرمیت خوانده میشود، و در مورد نحوهی زندگی، کیفیت و پذیرش تعهدات متقابل، مطلبی وجود ندارد.
در دین اسلام جاری شدن عقد مشروط به رضایت پدر دختر است و رضایت عروس و داماد به تنهایی کافی نمیباشد. در صورت در قید حیاط نبودن پدر دختر، رضایت پدر بزرگ (جد پدری) او شرط لازم است.
در دین اسلام نوع دیگری از ازدواج وجود دارد که به ازدواج موقت یا صیغه معروف است که مدّت این عقد به صورت توافقی و در مدّت زمان معین تعیین میشود.
در هنگام ازدواج، مرد باید مالی را به زن ببخشد که به مهریه معروف است و مقدار آن به صورت توافقی میباشد.
در این عقد شخص سوّمی به نام عاقد حضور دارد که متن عقد را به وکالت از عروس و داماد میخواند، پس از خواندن خطبه، عروس و داماد باید رضایت خود را از وصلت، با گفتن واژه بله اعلام کنند.
در آیین اسلام مانعی برای ازدواج با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد در صورتی که هر دو به آیین اسلام روی آورند.
در آیین اسلام مرد میتواند چند زن بگیرد.
عاقد: به مبارکی و میمنت پیوند آسمانی عقد ازدواج دائم و همیشگی بین دوشیزه محترمه سرکار خانم «شیرین» و آقای «فرهاد» منعقد و اجرا میگردد.
عاقد: دوشیزه محترمه مکرمه سرکار خانم «شیرین» ، آیا بنده وکیلم شما را به عقد زوجیت دائم و همیشگی آقای «فرهاد» به صِداق و مهریهی معین (مقداری پول) درآورم؟
عاقد: جناب آقای «فرهاد» آیا از طرف شما وکالت دارم که ایجاب موکّلهی خود، خانم «شیرین» با مهریه و شرایط ذکر شده قبول نمایم؟
بعد از گرفتن وکالت از عروس و داماد خطبه عقد بشرح ذیل جاری میشود:
به نام خداوند بخشنده و مهربان
سپاس خداوندی را که نکاح را حلال، و محارم و زنا را حرام کرد و دلها را پس از اختلاف و جدایی به یکدیگر پیوند داد و آنان را به مهربانی و نیکی واداشت. سپس سلام و درود بر سرورمان محمّد و خاندان بزرگوارش باد.
خداوند تبارک و تعالی فرمودند: البته باید مردان و زنان بیهمسر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نگاه یکدیگر درآورید. اگر آن زنان و مردان فقیرند، خدا به لطف و فضل خود آنان را بینیاز و مستغنی خواهد کرد و خداوند رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است.
حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ازدواج سِنت من است و هر کس از سِنت من رویگرداند، از من نیست. ایشان میفرمایند: هر که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ میکند. نصف دیگرش را هم از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ میکند.
عاقد به وکالت از خانم میگوید: زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام خانم) مُوَکَّلی (نام آقا) فِی المُدَّهیِ المَعلُومَهیِ (در مدّت زمان مشخص) عَلَی المَهر المَعلُوم (و با مهریه مشخص) سپس به وکالت از آقا جواب میدهد: قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام آقا)
معنی: من موکل خانم «شیرین» و موکل آقای «فرهاد» هستم که در مدّت معلوم و در ازای مبلغی معلوم شما را به عقد هم دربیاورم.
عقد آریایی ترکیبی از میهن پرستی ایرانی، رسم و رسوم است و به دلیل متن پر از مهری که دارد میان ایرانیان رایج است.
لباسهای عروس و داماد هر دو به رنگ سفید است که نماد خلوص و پاکی و بیگناهی است و در این مراسم هر دو گل به گردن دارند.
در این عقد شخص سومی به نام پیمان بان حضور دارد که متن عقد را میخواند و عروس و داماد بعد از آن تکرار میکنند.
در فرهنگ آریایی مانعی برای ازدواج با پیروان سایر مذاهب وجود ندارد.
در فرهنگ آریایی مرد و زن فقط یک همسر همزمان میتوانند داشته باشند.
پیمان بان: در نزد انجمن، «فرهاد!» آیا به طراوت بهاران سوگند یاد میکنی تا همواره آنچه بر خود روا داری بر همسر خویش نیز روا داری و آن چه بر خود نمی پسندی بر او نپسندی؟ برای او شویی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟
داماد : سوگند یاد میکنم.
در نزد انجمن «شیرین!» آیا به سر سبزی و باروری تابستان سوگند یاد میکنی تا با همسرت مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جا آری؟ نیاز او را نیاز خود و در بی نیازی و بی آزی همساز و همگام او باشی؟
عروس : سوگند یاد میکنم.
در نزد انجمن «فرهاد!» آیا به رنگارنگی پاییز سوگند یاد میکنی تا همواره پشتیبان و یاور او باشی در شادی، غم، دارا و ناداری، تندرستی و بیماری، منزلت بانوی خویش را در تنهایی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟
داماد : سوگند یاد میکنم.
پیمان بان: در نزد انجمن «شیرین!» آیا به سپیدی و پاکی زمستان سوگند یاد میکنی که همواره اجاق گرمی بخش، بختتان را روشن و پر فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟ به خانه ات شادی و گرمی بخشیده و آنچه در توان داری را در آذین بندی و پاکی به کار گیری؟
عروس : سوگند یاد میکنم.
به نام نامی یزدان
تو را برگزیدم از میان این همه خوبان
برای زیستن با تو، میان این همه گواهان
بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند
در هر لحظه، در هر جا، پذیرا میشوی آیا؟
تو با من این چنین پیمان کن، که من با تو
به نام نامی یزدان، پذیرا میشوم، مهر تو را از جان، همین حالا
بازگویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند
در هر لحظه، در هر جا برای زیستن با تو
تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو
تو چون هم آشیان خواهی شد با من، تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو.
بهشت عشق سازم خانه را، سرشار از مهر و نور و عطر و یاسمن با تو.
گواهان این پیوند: همایون باد این پیمان، همایون باد این پیوند.
گرامی باد این سوگند، همایون باد، همایون باد، همایون باد.
پیمان بان: شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید.
پیمان بان این نیایش را پس از پیمان می خواند:
به نام دادار نیک اندیش...
پروردگار دانا و توانا، ای یزدان پاک، ای دگرگون ساز دلها و روشنی بخش چشم ها، ای به آیین گرداننده شبان و روزان، ای سامان بخش نابسامانی ها و ای زُداینده پریشانی ها، ای هستی ده و هستی بخش، تو را سپاس میگوییم که به این دو یار مهربان، مهر خویش ارزانی داشتی تا زندگیشان را با پیوند دستها و دل هایشان آغاز نمایند.
ای آگاه ترین آگاهان...
سختی ها، ناپاکی ها، ستیز، رنجها و شکنجههای زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای.
هر روزشان را چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز. سفرهی زندگیشان را همواره گسترده و پر برکت بدار.
به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند. عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گلها و روشنایی خورشید، به زلالی دریاها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار.
پروردگارا! جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار.
پروردگارا! هر روزشان را روزی نو و شب هایشان را پر ستاره و چون مهتاب پاییزی درخشان ساز. طلوع هر بامداد زرینت را به نگاه پر مهرشان ببخش تا با عشق خویش، گرمابخش وجود یکدیگر باشند. سال های زیستنشان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار.
پروردگارا! بختشان را بلندای آبی رنگ آسمان، غرورشان را شکوه ستیغهای بیراه البرز، آرامششان را به نرمی گندمزارهای دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی همبال یکدیگر چون عقابان تیز پرواز زاگرس، پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند.
پروردگارا! چونان فرمای تا شقایق های خود رویِ دشتهای دور در هنگامهی رقص با نسیم بهاران قصهگوی مهرشان باشند و گلهای کوهی روییده در کنار سنگهای تفته از آفتاب در چشمانداز جویبارهای زلال و لغزنده یاد آور پیمان و وفاداریشان به یکدیگر گردند.
پروردگارا! کین، ناسازگاری، دروغ و کج اندیشی و اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورایی را در دل هایشان بیفروز. باشد که چون نیاکان مهر آیین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی ها، سپیدی ها، پاکیها و زیبایی هایت را همواره به خاطر میسپارند.
سه بانو به عنوان های:
سپندارمذ (الهه مادر زمین)، آناهیتا (الهه آب و نعمت) و میترا (الهه پیمان دوستی و مهر) حضور دارند که یکی کاسه عسل در دست ، یکی حلقه ی داماد در دست و سومین حلقه عروس در دست با پیمان بان همراهی می کنند.
پس از سوگند یاد کردن عروس و داماد الههها این جمله را تک تک بر زبان می آورند.
گواهی می دهم پیمان بستن شما را... شادکام و خوشبخت باشید.
حلقهای که امروزه در تمام دنیا هنگام ازدواج زن و شوهر به دست هم میکنند، برگرفته از حلقهی مهر در آیین میترائیسمِ ایران میباشد. در آیین میترائیسم بارزترین نشانهی میترا که ایزد بزرگ این آیین است، حلقهی مهر بوده که در بیشتر نقشهای بجا مانده از میترا در دست وی دیده میشود. حلقهای که به وضوح آن را در دست فروهر نیز میبینید.
میترا ایزد مهر و محبّت و پیمان بوده و بیشتر از سه هزار سال پیش کسانی که در ایران پیمان زناشویی میبستند، آن را به نشانهی پیروی از میترا به دست میکردند و با اینکار هم ارادت خود را به میترا نشان میدادند هم از او که ایزد مهر و پیمان است یاری میگرفتند تا همیشه بر سر پیمانی که میبندند استوار باشند چرا که میترا پیمان شکنان را دوست ندارد.
امروز تمام دنیا بدون این که بدانند یکی از کهنترین رسمهای ایرانی متعلق به میترا را بهجای میآورند.
♦ این پژوهش در حال گسترش است، برای اصلاح و تکمیل آن از طریق ایمیل aidin.mind@gmail.com ما را یاری دهید.